Přeskočit na hlavní obsah

Bergooglio: Amoris laetitia je prý tomistická

Dubia 4 biskupů Falešného proroka nejen rozzlobila, ale rozhodl se zřejmě hájit, a tak se nechal slyšet, že nauka jeho exhortace Amoris laetitia je tomistická a užil k tomu vypečeně demagogické zdůvodnění, které překurováním učení o pozitivních zákonech  zakrývá podstatu věci.

Bergooglio pravil:


Celá morální oblast byla omezena na „lze“ a „nelze“, „odtud potud“. Upozorňuje, že od té doby morální teologie pokročila kupředu. Je sice třeba vyvarovat se situacionismu, ale na druhé straně je potřeba probudit velké bohatství, jaké obsahuje dimenze rozlišování – a právě to je vlastní velké scholastice, dodává papež František. Sv. Tomáš a sv. Bonaventura říkají, že obecný princip platí pro všechny, avšak – a to říkají jasně – otázka se rozrůzňuje v té míře, v jaké se postupuje k jednotlivostem, a nabývá různých odstínů, aniž by se obecný princip měnil. Tato scholastická metoda má svoji platnost, konstatuje papež. Je to také metoda, kterou užívá Katechismus katolické církve i poslední apoštolská exhortace Amoris laetitia po rozlišování, na kterém se podílela celá církev prostřednictvím dvou synod. „Morálka obsažená v Amoris laetitia je tomistická".
( Zdroj: http://radiovaticana.cz/clanek.php4?id=24787 ).

Tupý právní pozitivismus, legalismus a zákonictví je skutečně na hony vzdálené tomistickému porozumění zákonu, spravedlnosti a epikii, na což upozorňuje již Kristus, když připomíná, že  sobota je pro člověka. Fakt, že litera pozitivního zákona Božského i lidského nezavazuje tam, kde je jeho aplikace v rozporu s jeho smyslem, či ukládá nezvykle obtížné břemeno je skutečně tomistický, nicméně  princip dubia lex nulla lex (pochybný zákon, žádný zákon) se vztahuje výhradně a pouze na právo pozitvní lidské či Boží, nikoliv na negativní normy Božího zákona, které jsou jak správně připomíná Jan Pavel II. v encyklice Veritatis splendor závazné vždy a za všech okolností. Tak je z vážných důvodů možné jednat mimo "jízdní řád" a nejít pro nemoc či velkou vzdálenost v neděli na mši sv., ale není nikdy dovoleno smilnit, cizoložit, či se např. rouhat. 


Begooglio však zaváděním falešného milosrdenství k cizoložníkům demagogicky zneužívá tradiční učení o pozitivních normách za určitých okolností nezávazných k tomu, aby je nepřijatelně rozšiřoval na normy negativní, deontologické, které není nikdy dovoleno porušit, protože jejich porušení jsou zla sama o sobě.

Falešný prorok měl jedinečnou příležitost věc vysvětlit a odvolat, nicméně se rozhodl pokračovat v nastoupeném kursu a svou hnusnou exhortaci hájit i nadále.

Komentáře

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kdo je fr. Albert T.O.P. alias psudoodporák Jakub Augustin Valenta

Ačkoliv se stále více utahují šrouby politické korektnosti, patří k učení Církve mj. odmítnutí ideologie absolutní svobody slova, která je zednářským výdobytkem odsouzeným mj. encyklikou Mirari vos arbitramur Řehoře XVI. Nedomnívám se, že je správné postihovat např. politicky nekorektní názory na některé historické události či vyhazovat kvůli tomu lidi z práce. Přesto civilizovaný stát musí určité projevy škodící obecnému dobru (např. pornografie, pomluvy, hlásání bludů) omezit. S pobavením jsem si přečetl článek Jakuba Augustina Valenty, terciáře avrillských dominikánů, kde se vyznává z toho, že je zastáncem absolutní svobody slova. Doslova ve svém redaktorském moudru napsal:  Jsem zastáncem absolutní svobody slova, univerzálního „Hyde parku“. Každý má mít možnost mluvit, co mu slina na jazyk a prst do klávesnice přinese. Pokud by snad tato zásada neplatila univerzálně a bez omezení, svoboda slova zaniká". ( Zdroj: http://chrudimskenoviny.cz/…/jakub-valenta-j...

Stále blíže otevřenému schismatu?

Biskup Richard Williamson v reakci na Bergoogliovu odpověď na 5 dubií 4 biskupů vidí stále blíže otevřené schisma, neboť současný "nájemník" na Petrově stolci je opravdu silná kávička i pro koncilní konservativce a ratzingeriány. Obvinění papeže z hereze biskupy ze struktury se jeví stále reálnější a již nejde jen o jakási marginální prohlášení sedisvakantistických "bojůvek".  Bergooglio zjevně nepřijal výzvu ke korekci,  bratrské napomenutí 4 biskupů se minulo zamýšleným účinkem a zatvrzele trvá na svém morálním realitivismu. Dojde-li k otevřenému schismatu nevíme, ale lze se obávat, že "Otec z Hlubin" má již záložní plán, kdy jako zdánlivě katolickou alternativu představí koncilní konservatismus, který se ve srovnání s bergoogliánskou spouští může jevit jako skutečně katolický, přičemž je otázkou, jak by se k celé šarádě postavil proradný + Fellay, který si s  Bergoogliem ladí notičky k zapojení do synkretistické ZOO koncilního náboženství.  ...

Hnutí pro život ČR: dávka pro ty, co neberou dávky

Už delší dobu mně sere Hnutí pro život ČR. Nikoliv proto, že je proti potratům, ale proto, že je ovládáno Opus Dei a pravicující ideologií. Každý skutečný tradicionalista, či chcete-li konservativec ví, že existuje tzv. falešná pravice a který pravice koneckonců není falešná, když je ten pojem vlastně revoluční. K věci: HPŽ přišlo s vypečeným nápadem. Aby tzv. středostavovská rodina nenechala hodit třetí děcko do kýblu, chce jim prosadit dávku 200.000,- Kč.  Zatímco pravicující politici (naposledy v tom vynikal Ten, který dře jako kůň) neustále utahují šrouby sockám kecy o adresnosti dávek, HPŽ navrhuje tuto dávku jen pro bohaté, tj. dostali by ji pouze ti, kteří neberou dávky na bydlení.  Při současných cenách bydlení však zejména v Praze musí brát dávku na bydlení i rodina, kde živitel pracuje, není-li nějakým hodně dobře placeným zaměstnancem, nebo členem ekonomické sekty, která mu pořídí bydlení.  Výslededek návrhu je tedy prostý: děti socek, tj. i tě...